Sivut

maanantai 25. marraskuuta 2013

Raskausviikko 27 ja pientä pelkoa

27 raskausviikkoa tuli täyteen. Joka kerta tämän lauseen jälkeen meinaan kirjoittaa, miten nopeasti aika kuluu ja plaaplaaplaa! Ensimmäistä lasta odottaessa aika suorastaan mateli ja odotti vaan, että saa sen pienen nyytin syliin. Silloin sitä ei edes oikeastaan tajunnut, että sieltä vatsasta tulee ihan oikea ihminen! Kaikki oli jotenkin niin epätodellista ja uutta. Nyt toista lasta odottaessa tiedostaa, että sieltä ihan oikeasti tulee se lapsi, joka saattaa huutaa 24/7 vaikka ensimmäiset neljä kuukautta. :D 

Todellakin toivon, että seuraavan lapsen kanssa olisi helpompi alku, kuin Miljan kanssa. Milja itki jo synnärillä paljon, mutta parin viikon ikäisenä kaikki paheni. Huutoa jatkui (varsinkin öisin) sen ensimmäiset neljä kuukutta. Olin oikeasti ihan tosi väsynyt, onneksi mulla oli apuna maailman paras mies ja ihanin äiti kantamassa pikkuista rääkyvää vauvaa aina iltaisin, että mä jaksoin valvoa yöt. Mun siskosta on myös ollut ihan korvaamaton apu. Se on ollut mun henkinen tuki jonka avulla oonkin selviytynyt arjesta parhain mahdollisin tavoin. Vieläkin se käy meillä useamman kerran viikossa ja on oikeasti niin ihana jutella toisen aikuisen ihmisen kanssa, muunkin kuin sen oman miehen. Kyllä mä kavereitakin näen, mutta siskon kanssa voi puhua ihan mistä vaan! Kaiken lisäksi mun sisko on myös ihan parasta seuraa Miljalle. Huomaa, että kumpikin on toiselle todella tärkeitä. 

Pahimpien itkuilujen aikaan kuitenkin ''vetäydyin omaan kuoreen'', enkä oikeastaan ollut kavereihin yhteydessä. Kaikki johtui ainoastaan siitä, että mä en jaksanut! Päivät nukuin silloin kun pystyin ja yöt valvoin. Jossain vaiheessa täytyi syödä ja hoitaa kotiakin. Jossain vaiheessa halusin myös vaan olla, vaikka istua sohvalla yrittäen rentoutua. En jaksanut edes puhua kenenkään kanssa ja oikeastaan se myös ihan unohtui kaiken hässäkän keskellä. Mua vähän pelottaa, että tämä tuleva vauva olis yhtä itkuinen ja mä joudun taas kokea saman, nyt on lisäksi vielä vähän yli 1,5v hoidettavana siinä samassa.

 Miljan pikkuvauva-aika meni vähän sumussa ja mietin, että kuluisipa aika nopeampaa ja itkut loppuisivat. Toivon, että tämän seuraavan lapsen kohdalla osaan ja pystyn elää hetkessä ja kunnolla nauttia siitä vauva-ajastakin. En sano, etten olisi nauttinut Miljan pikkuvauva-ajasta, mutta kaikki meni vähän ohi, kun rytmi oli ihan sekaisin ja huoli suuri, jos pienellä onkin oikeasti joku hätä, kun itki niin paljon. Nyt sitä maitoallergiaa tutkitaan kunnolla.. Olisipa tutkittu silloinkin. Tuntuu vaan, ettei nuoren äidin huolta oteta tosissaan, varsinkin kuin ensimmäinen lapsi kyseessä.

Pakko kuitenkin vielä sanoa, että mä tykkään ihan hirveästi enemmän tästä hetkestä. Miljan kanssa voi tehdä jo kaikkea kivaa ja tuntuu, että ymmärretään toisiamme ihan ilman sanoja, yksi katse riittää



Palatakseni tähän raskausviikkoon täytyy mainita, että harjoitussupistuksia on alkanut tulla ihan päivittäin. Vatsa kovettuu ja tuntuu inhottavan puristavalta. Kipeitä ne ei ole. Missä vaiheessa teillä muilla on noita tullut ja kuinka usein? Musta vaan tuntuu niin oudolta, kun Miljan aikana tällaista ei ollut ollenkaan. Mulla on myös alkanut vuotaa nenästä verta tosi runsaasti ja ihan päivittäin. Ehkä se on ihan normaalia, mutta myös tää on ihan uus juttu mulle. 

Hyvää yötä 



14 kommenttia:

  1. Mulla tuli harjotussupistuksia n. viikolta 20 lähtien ja niitä tuli PALJON! Mut silti synnytin vasta 39+3 :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hyvä kuulla että ne ei oo vaarallisia :D ja ei ainakaan menny yli sulla, toivottavasti mekään ei juduta kovin pitkään odotella sitte ku sen aika koittaa.

      Poista
  2. Lohdutuksena: Toinen lapsi voi olla ihan erilainen kuin eka :) V huusi ekat puoli vuotta iltaisin ja oli tosi tyytymätön. T taas itse aurinko, sellainen rennosti ottava pikkuneiti, jota mikään ei oikein näyttänyt hetkauttavan. Ja Ruune taas taitaa olla siitä välistä, vaikka maidottoman jälkeen kallistuukin sinne Tytyn puoleen ;) (Näin kauniisti lapsiani verraten!)

    Toivotaan, että teidän uudella pienellä ei olisi niin paljon itkun aihetta kuin Miljalla:) Onks teidän kunnassa muuten mahdollisuus kotipalveluun? (Helsingissä ainakin on ja saa täällä meidän alueella ainakin tosi helposti jos on tarvetta).

    Mulla oli noita harkkasupistuksia paljon. Ihan 17 viikosta lähtien ekassa raskaudessa. Eli voi hyvin kuulua asiaan, mutta kannattaahan ne tarkistaa. Onko sulla milloin neuvolalääkäri?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun äiti myös sanoo ettei sais stressata etukäteen, kun mä oon ollu hirveen itkunen ja mun pikkusisko taas vaan söi ja nukkui. Toivotaan, että tää olis vähän helpompi tapaus. Teillä on ainakin kokemusta!
      Mä en tiedä tosta kotipalvelusta mitään, ei ainakaan oo neuvolassa puhuttu mitään missään vaiheessa, en tiedä siis oikeestaan edes miten se toimii?
      Mulla just oli lääkäri-neuvola ja silloin ei ainakaan ollu mitään tapahtunut, mut sen jälkeen näitä on alkanu olla vielä useammin. Tuskin nämä mitään vielä ainakaan aiheuttaa kun ei oo kipeitä :)

      Poista
    2. Kannattaa neuvolasta kysyä. Täällä ainakin toimii niin, että itse ottaa yhteyttä, tulevat käymään ja kartoitetaan tarve. Meillä kävivät kerran vkossa 3 tuntia kerrallaan kun V ja T olivat ihan pieniä. Kävin tuolloin omilla asioilla tai menivät pihalle, jolloin sain vaikka ihan nukkua. Maksu tuli tulojen mukaan, mutta niihin saa sovittelua jos tuntuu liian kalliilta.

      Vasta vähän aikaa sitten puistossa oli eräs työntekijä, joka kävi meillä pari kertaa. Pyyteli soittamaan jos siltä tuntuu. Sanoin, että mies on aika paljon mukana kun opiskelee, mutta sanoi vaan, että ei se ole mikään este. Eli tuolla systeemillä pyritään auttamaan ihan arjessa ja itse ainakin koin tosi tärkeäksi. Kolme tuntia kerran viikossa teki ihmeitä omalle jaksamiselle:) Ja tuohon kuului myös se, että tulivat ekstrana jos mulla oli esim. lääkärikäyntejä/neuvolapsykologi tms. pakollisia menoja.

      Poista
    3. Täytyy kysellä tosta sitten jos tuntuu, että alkaa olla raskasta. Tää meidän kunta on vaan tosi pieni, että en tiedä onko täällä sellasia mahdollisuuksia. :/ Mutta kyllähän toi kolmetuntia olin ihan luksusta, jos on hoidettavia asioita, tai vaikka vaan haluaa levätä.

      Poista
  3. Mulla alko tokasta tulee harjotussupistuksia 20 viikolla. 27 vikkolla paheni ja olivat kipeitä ni olinki sairaalassa pari viikkoa ja monta viikkoa vuodelevossa kotona. Tässä kolmannen odotuksessa reilu viikko sitten eli 18 viikolla. Jotkut ollut jopa hieman kipeitä joten joutuu ravata taas lääkärissä ja levätä niin paljon lapset vaan antaa, eli vähän :D

    mutta siis aivan normaalia että niitä harjotussuppareita jo tulee kunhan ei kipeiksi tai säännöllisiksi muutu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ei, toivottavasti ei ainakaan pahene noi sun supistukset ja saisit levättyä. Tosi hankalaahan se on kun on ennestään lapsia. :/ Joo ei oo mulla ainakaan vielä tullut ku muutama kipeä, rasituksesta ja säännöllisiä ei oo. :)

      Poista
  4. Mulla tuli ensimmäisessä raskaudessa harjoitussupistuksia rv 20 lähtien, mutta kuitenkin synnytin vasta rv 40+3. :)
    Tässä toisessa raskaudessa ne alkoivatkin sitten jo rv 14.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi rv 14 kuulostaa kyllä tosi aikaselta mun korvaan. siis kun mulla tuli Miljan aikana yks ainut supistus, tais olla rv38 ja sit rv39 tehtiin sektio, niin mulla ei noista supistuksista oo mitään kokemusta :D Mutta kiva kuulla että on ihan normaalia eikä tarvi olla huolissaan :)

      Poista
  5. Itse tunsin harjotussuppareita suunnilleen viikolta 20 lähtien, en tarkkaan muista mutta suhteellisen aikasin kuitenkin. Nyt on viikkoja 37+4 ja oon jo useemman viikon tuntenu niin kivuliaita supistuksia että kerran ollaan jo käytykin sairaalassa että joko se syntyis..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla ainakin on nyt viikkoja sen verran, että saa pienokainen jo syntyä. Toivottavasti ei kuitenkaan anna liian kauaa odotuttaa itseään. Tsemppiä synnytykseen <3

      Poista
  6. Mulla on alkaneet jo viikolla 14 (eka raskaus) ja jatkuneet tähän päivään. Nykyään tulee monta kertaa päivässä. Lenkillä, töissä, televisiota katsoessa sohvalla maatessa, ihan missä vaan. Mut ei oo ollut haittaa, paikat ei oo ollenkaan auenneet kuitenkaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, ettei tarvi olla huolissaan. Mulla tulee suunnilleen kerran päivässä, joten nää tuskin tekee mitään ''vahinkoa'' :)

      Poista